donderdag 5 april 2012

race naar de top !

Wouw, wat rijdt een 100% elektrische auto muisstil! Voorafgaand aan een uitstekend gesprek met het hoofd duurzaamheid van een bank heb ik een klein rondje met hem meegereden om zijn nieuwe duurzame wagen eens uit te proberen. Ik had nog nooit in een elektrische auto gezeten en heb zelf ook helemaal geen auto, maar het geluidloos zoeven over de weg zou je haast stimuleren om er een te gaan kopen.

Onze campagne voor aanscherping van bankbeleid ter voorkoming van landjepik is nu een week onderweg. Ik heb inmiddels gesprekken gepland met enkele banken die wat ons betreft nog wel wat stapjes verder kunnen gaan. Mijn collega’s en ik snappen sommige banken gewoon niet zo goed; waar ligt nu precies de pijn om beleid op landjepik aan te scherpen en toe te passen?

Begin februari besteedde de media een hoop aandacht aan het rapport van de Eerlijke Bankwijzer waaruit bleek dat opkoop van land erg toeneemt. Een deel hiervan betekent in de praktijk landjepik omdat dorpsbewoners in ontwikkelingslanden door sommige buitenlandse bedrijven van hun eigen land worden geknikkerd. Omwille van bijvoorbeeld palmolie of een rubberplantage. En zonder dat ze voor hun eigen land een fatsoenlijke compensatie krijgen.

Uit het rapport bleek ook dat veel Nederlandse banken investeren in bedrijven die land opkopen in ontwikkelingslanden voor landbouw of bosbouw. Op zich is dat prima, maar ik vind het wel belangrijk dat investeringen de lokale bevolking ten goede komen en hen niet de economische afgrond in duwen.

Tenslotte bleek uit het rapport dat veel banken wel een beleid op mensenrechten voeren, maar dat hierin te weinig specifieke maatregelen zijn opgenomen om landjepik uit te bannen.
De kennis van het probleem is er, de oplossingen voor banken om op geen enkele wijze direct of indirect bij te dragen aan landjepik zijn er ook.


Sommige banken vinden dat ze zelf al genoeg doen en negeren bijvoorbeeld de aanbevelingen van de Voedselrapporteur van de VN om de lokale bevolking in landen het recht tot instemming en compensatie te gunnen voordat een investering wordt gedaan door een bedrijf op hun grondgebied.

dat moet beter kunnen

Ik was dan ook heel blij dat Delta Lloyd een paar maanden geleden al nieuw beleid ter voorkoming van landjepik heeft ingevoerd. En dat ABN Amro en SNS Reaal in februari hebben toegezegd om hun beleid dit jaar aan te scherpen en toe te passen in bijvoorbeeld contracten met bedrijven waarin zij investeren.

binnenkort spreken we met andere banken

Ik zie er naar uit; gesprekken kunnen leiden tot groter begrip en wie weet wat nog meer. En mochten ook deze bankvertegenwoordigers met een elektrische auto langs komen, hopelijk opgeladen met groene elektriciteit, dan maak ik graag een ritje met ze.

Peter Ras








Geen opmerkingen:

Een reactie posten